Letselschade is de lichamelijke of geestelijke schade die u lijdt naar aanleiding van bijvoorbeeld een verkeersongeluk, een arbeidsongeval of een medische fout. Het regelen van een letselschadezaak is in veel gevallen een gecompliceerd proces met aanhoudende discussies waarbij emoties hoog kunnen oplopen.
Bezuinigingen verzekeraars brengen vlotte afhandeling personenschades in gedrang
Geplaatst op
12-04-2016
In Nederland, Engeland en Noorwegen dreigt een snelle afwikkeling van personenschades in gedrang te komen doordat verzekeraars massaal bezuinigen. Dit blijkt uit onderzoek van de Erasmus School of Law in samenwerking met de University of Cardiff en de University of Bergen.
Het onderzoek, dat vanaf 2012 plaatsvond, had betrekking op de cultuur van de afwikkeling van personenschades. Op deze wijze is in kaart gebracht hoe de praktijk van het afwikkelen van personenschades zich verhoudt tot de regels van het recht.
Onder belangrijke spelers uit de letselschadepraktijk, waaronder advocaten van slachtoffers, rechtsbijstandsverzekeraars, (advocaten van) verzekeraars, schade-experts en rechters, zijn diverse interviews afgenomen. Uit de Nederlandse interviews kon worden opgemaakt dat de rechtsregels bijdragen aan het oplossen van geschillen. Echter, ook andere aspecten zijn zeer bepalend voor de uitkomst van een zaak. De meeste geschillen worden namelijk buiten de rechtszaal beslecht, middels onderhandeling. Ook bij zaken die door een rechter worden beslist, spelen niet-juridische aspecten een rol. Denk aan de aanwezigheid van dekking, de aard en de ernst van het letsel, de kwaliteit en ervaring van de belangenbehartigers, de omvang van de schade en de wijze waarop de belangenbehartigers communiceren. Dit laatste punt wordt overigens door de geïnterviewden als een belangrijke succesfactor gekenmerkt.
Door de economische crisis en de hieruit voortvloeiende bezuinigingen bij verzekeraars zou volgens de verzekeraars de vlotte afwikkeling van personenschades in het gedrang komen. Ook wijzen ze op (medische) experts die van oordeel verschillen en het bepalen van gecompliceerde objectiveerbare letsels (waaronder whiplash). Ook zouden verzekeraars van medische fouten de afgelopen jaren een coöperatievere houding ten opzichte van slachtoffers hebben aangenomen. De Nederlandse afwikkeling van personenschades wordt, in vergelijking met Noorwegen en Engeland, gekenmerkt door ‘het poldermodel’; zaken worden meestal buiten de rechter opgelost. Er wordt bovendien veel waarde gehecht aan een open communicatie en benadering. Ter vergelijking: in Noorwegen heeft de overheid een bepalende rol bij de afwikkeling. In Engeland is de afwikkeling daarentegen sterk gecommercialiseerd.