Letselschade is de lichamelijke of geestelijke schade die u lijdt naar aanleiding van bijvoorbeeld een verkeersongeluk, een arbeidsongeval of een medische fout. Het regelen van een letselschadezaak is in veel gevallen een gecompliceerd proces met aanhoudende discussies waarbij emoties hoog kunnen oplopen.
Meer dan helft van letselschadeslachtoffers voelt zich als dader behandeld
Geplaatst op
25-09-2020
Uit onderzoeksresultaten van consumenten-televisieprogramma Radar blijkt dat bij meer dan de helft van de letselschadeslachtoffers een discussie is ontstaan over het causaal verband tussen het ongeval en de opgelopen letselschade.
Opvallend is dat zo’n 55 procent van de slachtoffers zich eerder dader voelt door de wijze waarop zij door de verzekeraars worden behandeld. De discussies gaan bij ongeveer twee op de drie over medische bewijslast. Daarnaast gaan bij meer dan 50 procent discussies over de hoogte van de schadevergoeding. Bovendien geeft twee op de drie personen aan dat zij het gevoel hebben dat de schadeafwikkeling onnodig wordt vertraagd. Afgelopen voorjaar nam Radar een enquête af bij ruim 3000 personen die ervaring met letselschade hebben.
Het Verbond van Verzekeraars wil dat normering doorgevoerd wordt. De ASP plaatst hierbij echter kanttekeningen. Normering is immers geen oplossing voor trage reactietermijnen van verzekeraars. Daarnaast lost normering de vele discussies over het medisch causaal verband niet op. De ASP maakt zich bovendien grote zorgen over normering vanuit verzekeraars, omdat daarmee fundamentele rechten van slachtoffers kunnen worden aangetast. Wanneer normering wordt ingevoerd zullen bepaalde schadeposten niet meer volledig vergoed worden. Hierdoor kunnen slachtoffers in de financiële problemen raken. AVROTROS-programma Radar besteedde in 2019 ook al aandacht aan trainerende verzekeraars.