Letselschade is de lichamelijke of geestelijke schade die u lijdt naar aanleiding van bijvoorbeeld een verkeersongeluk, een arbeidsongeval of een medische fout. Het regelen van een letselschadezaak is in veel gevallen een gecompliceerd proces met aanhoudende discussies waarbij emoties hoog kunnen oplopen.
Verzekeraar moet smartengeld betalen vanwege harde opstelling in letselzaak
Geplaatst op
08-03-2022
Verzekeraar Allianz is door de rechtbank Den Haag berispt vanwege een twaalf jaar durende letselschadezaak. Volgens de rechtbank stelde Allianz zich hard op naar het slachtoffer. Daarop wees de rechter een smartengeldbedrag van 12.500 euro toe aan het slachtoffer. De vrouw raakte in 2009 betrokken bij een auto-ongeval waarbij ze werd aangereden door een vrachtwagen.
Hierdoor liep de bestuurster ernstig letsel op, waaronder whiplashklachten, ademhalingsproblemen en hartritmestoornissen. Ook hield zij aan het ongeval concentratieproblemen, vermoeidheid en vergeetachtigheid over.
Hoewel de verzekeraar van de vrachtwagenchauffeur aansprakelijkheid erkende, is er na twaalf jaar nog steeds geen overeenstemming over de hoogte van de schadevergoeding. Wél betaalde de verzekeraar aan het slachtoffer een voorschot van 19.500 euro en 1.000 euro aan smartengeld. Doordat de vrouw als zpp’er werkt zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering, moest zij doorwerken om in haar levensonderhoud te kunnen blijven voorzien. Volgens de rechtbank Den Haag heeft de harde opstelling van Allianz de zaak geen goed gedaan. Zo stelde Allianz de medische bevindingen van een neuroloog opnieuw ter discussie. Ook gaf de verzekeraar aan dat de vrouw – ondanks haar klachten – een redelijk inkomen had. Echter, in het Burgerlijk Wetboek staat onder meer dat het slachtoffer - zonder verrijking - bij letselschade volledig gecompenseerd moet worden.
Al eerder werden verzekeraars op de vingers getikt in langslepende letselschadezaken. Ook deed consumentenprogramma Radar onderzoek onder letselschadeslachtoffers. Hieruit kwam naar voren dat deze zich vaak door de verzekeraar als dader behandeld voelen. Meer dan de helft van de slachtoffers klaagde over een hatelijke bejegening van de verzekeraar. Ook mengde de politiek zich in de discussie en kwam er onder meer een notitie die traineren door verzekeraars moet tegengaan.