Afwikkeling letselschadeclaims veteranen neemt vaak jaren in beslag

Veteranenombudsman Reinier van Zutphen is van mening dat de behandeling van letselschadezaken binnen Defensie korter moet. Wanneer veteranen tijdens een uitzending lichamelijk of psychisch letsel oplopen, duurt de afhandeling van hun zaak vaak jaren. Hierover ontvangt Van Zutphen dan ook regelmatig klachten.

De Veteranenombudsman geeft aan dat de letselschadeprocedure vaak complex is en er veel moet worden uitgezocht. Hoewel dit zorgvuldig moet gebeuren meent Van Zutphen dat de behandeling inachtneming van de noodzakelijke processtappen nóóit langer dan twee jaar zou mogen duren.

Snellere afhandeling letselschadezaken: mogelijke oplossingen

Om onduidelijkheid te voorkomen vindt de ombudsman dat Defensie en belangenbehartigers helder met de veteraan moeten communiceren over de behandelingsduur en de urgentie van de stappen binnen de procedure. Om de duur van het traject te verkorten zouden mogelijk medische dossiers digitaal aan de belangenbehartiger kunnen worden aangeleverd. Maar ook betere afstemming tussen het UWV en ABP/SMO/Defensie en versterking van de rol van de zorgcoördinator worden genoemd als mogelijke oplossingen.

Defensie geeft aan de klachten over de trage afwikkeling te herkennen. Nieuwe methoden om schade sneller af te wikkelen worden onderzocht. Met drie advocatenkantoren is bijvoorbeeld een pilot gestart om de procedure te versnellen voor zaken waarin Defensie en de belangenbehartigers het in een pril stadium eens zijn over de uitgangspunten die het zwaarst wegen. Na de zomer van 2021 gaat de Veteranenombudsman bekijken wat de voorstellen hebben opgeleverd.

 

Deel deze pagina