Slachtoffers arbeidsongeval onvoldoende geholpen

Slachtoffers van bedrijfsongevallen en hun nabestaanden worden vaak slecht geïnformeerd en onvoldoende geholpen door zowel werkgevers als verzekeraars. Dit concludeert Stichting Arbeidsongevallen, die tal van schrijnende verhalen in boekvorm gaat uitbrengen.

De nabestaanden en slachtoffers moeten betere ondersteuning krijgen, aldus de stichting. Ieder jaar vinden in Nederland 450.000 ongelukken op het werk plaats. Hiervan hebben 50 tot 80 een dodelijke afloop. Meer dan 200.000 medewerkers lopen fysiek en/of psychisch letsel op. Bedrijven melden de ongelukken vaak niet. Daarnaast betwisten ze vaak aansprakelijkheid en wordt er geen tot weinig informatie aan slachtoffers verstrekt. En gebeurt het wél dat een verzekeraar aansprakelijkheid accepteert en schade uitbetaalt, dan wordt het ongeval veelal niet bij de inspectie gemeld. Stichting Arbeidsongevallen roept partijen daarom op om slachtoffers beter te behandelen, ondersteunen en informeren. Zo weten slachtoffers van bedrijfsongevallen vaak niet op welke regelingen ze een beroep kunnen doen. Of ze raken verstrikt in lange procedures. Overigens zijn bedrijven met een ongevallenverzekering voor personeel verplicht om slachtoffers van bedrijfsongevallen een bedrag uit te keren, ongeacht de schuldvraag. Dit dient binnen dertig dagen te gebeuren, terwijl het in de praktijk vaak vijf maanden in beslag neemt. Zelfstandigen en uitzendkrachten en andere mensen die een onzekere baan hebben, zijn vaker het slachtoffer van een bedrijfsongeval dan werknemers in loondienst.

Deel deze pagina